Každá firma má svoju firemnú kultúru, ktorú si pestuje a ak funguje, je na ňu hrdá. Rôzne spoločnosti majú túto kultúru inú, pretože sa vychádza zo zamerania spoločnosti, odboru a charakteru práce, ktorú zamestnanci vykonávajú. Najväčší vplyv na vytváranie firemnej kultúry a jej imidžu majú zamestnanci, ktorí prichádzajú do styku s klientmi a tí, ktorých najviac vidno napríklad v médiách. Nie vždy to musí byť ten najvyšší šéf.

Keď sa chystáte na pohovor, určite viete, do akej firmy. Je spoločnosť neformálna a kreatívna, alebo naopak patrí do váženého finančného sektora? A nosia tam všetci obleky alebo chodia celý týždeň v teniskách, či pracovných topánkach?

Ak neviete, urýchlene si to zistite. 

Ako sa môžete stať profesionálne úspešným?

Nasledujúca štúdia IBM sa často spomína v literatúre o networkingu a kariére. Výsledkom štúdie je, že profesionálny úspech je založený na 3 faktoroch:

 

60% povedomie / sieť väzieb a kontaktov

30% imidž / dojem, ktorý vytvárame na ostatných

10% skúsenosti

 

Ako vidíte, je to kombinácia osobných zručností a sietí, ktoré podporujú vašu profesionálnu kariéru. A samozrejme byť na správnom mieste v správny čas! Byť úspešným na pohovore neznamená len poslať vyladený živootopis.

 

Ak máme teda sieť známych, ktorý nás odporučili a tiež skúsenosti na danú prácu, zostáva personalistke ešte takmer tretina na posúdenie. Lenže na vytvorenie prvého dojmu máte (podľa magazínu FORBES) len sedem sekúnd. Desiata sekunda je už potom posledná, počas ktorej dokáže druhý človek u vás posúdiť také dôležité vlastnosti ako napríklad dôveryhodnosť.

Keď ideme na pohovor bez odporúčaní, máme naozaj len pár možností ako zapôsobiť.

 

1. Zanechajte čo najlepší dojem!

Držiteľ Pulitzerovej ceny David McCullough vo svojom románe opisuje amerického prezidenta Washingtona: “Vzhľad Georgea Washingtona ako veliteľa v nepoškvrnenej uniforme bol vždy bezchybný. Vzhľad bol dôležitý. Keď je niekto veliteľ, musí tak vyzerať.” Takže keď chcete byť riaditeľ pobočky banky, už predtým musíte vyzerať ako riaditeľ, a ísť na pohovor v dokonalom obleku. Inšpirujte sa u tých najlepších vo svojom odbore.

 

2. Oblečte sa o 25 percent lepšie ako zvyšok firmy

Nemusíte sa obliecť lepšie ako generálny riaditeľ, stačí sa obliecť o niečo lepšie ako zamestnanci na pozícii, na ktorú sa tiež hlásite. Nehovoríme o značkách, či cene oblečenia. Známy americký headhunter James Citrine vraví, že stačí to, že vaša košeľa bude belšia, puky na nohaviciach bezchybne vyžehlené a sako vám perfektne sadne. 

Tieto prvé dva body môžete využiť ak už v danej firme pracujete, a chcete postúpiť v kariérnom rebríčku. Ak chcete byť tímlíder, začnite sa ako tímlíder aj obliekať.

 

3. Buďte gentlemanom

Oscar Wilde už dávno povedal: “Ak je muž gentleman, vie toho dosť, a ak nie je gentleman, potom všetko, čo vie, je mu len na škodu.” 

V našom európskom priestore sa gentlemanstvo našťastie stále cení. A dobrý dojem môžete zanechať aj na recepčnú alebo potenciálneho budúceho kolegu vo výťahu. Nie je to len o perfektnom saku a sadnúcich nohaviciach, ale o podržaní dverí,  či príjemnom “small-talku”. Správajte sa milo a prívetivo ku všetkým vo firme. Svetoznámy fotograf Robert Vano dáva obľúbenú radu: “Buď milý na všetkých, pretože tých istých ľudí, ktorých stretneš na ceste hore, stretneš aj cestou nadol.”

 

4. Usmievajte sa

Výrok amerického obchodníka a filantropa Andrewa Carnegieho spred viac ako sto rokov hovorí za všetko: “Kde je málo úsmevu, tam je málo úspechu.” 

 

5. Oblečte sa do tmavomodrej

Psychológovia po celom svete skúmajú vplyv farieb, vôní a ďalších tak trochu abstraktných vplyvov na ľudí. Všetci sa ale zhodujú v tom, že modrá farba pôsobí na ľudí upokojúco. Tmavomodrá symbolizuje vernosť a moc a človek v nej pôsobí najviac dôveryhodne. 

Skúste teda modrý oblek. Dobrú službu spraví aj čierna, je farbou profesionality, autority a moci. Naopak úplne sa vyhnite farbe červenej, žltej, fialovej.

Ostatné rady ohľadom svojho profesionálneho životopisu a odpovedí na záludné otázky necháme na skúsených personalistov. 

 

Veľa šťastia pri najbližšom pohovore.